woensdag 5 december 2012

Internet marketing wordt steeds complexer. Een goede contentstrategie kan een oplossing bieden.


Het geheel moet meer zijn dan de som der delen
Wanneer je als ondernemer het internet gebruikt voor marketing, communicatie en sales raak je steeds vaker verstrikt in een woud van mogelijkheden. Een strategie waarbij de content centraal staat kan een oplossing bieden. Nog maar een paar jaar geleden was je aardig bezig met een goede website en een digitale nieuwsbrief. Op een zeker moment kwamen de SEO mannen om de hoek kijken en werd je website een speelbal van Google. De SEO mannen en vrouwen bepaalden min of meer de Look and Feel van jouw website. Voldeed je aan hun regels dan werd de site immers beter gevonden door Google. Websites met Flash werden daarbij verwezen naar de kelders van Google. Natuurlijk werden er ook successen geboekt met als gevolg meer traffic op de website en een toenemende kans op sales. Tegelijk werd duidelijk dat er in een wereld waarin alle website zijn onderworpen aan het SEO dictaat geen concurrentie voordeel valt te behalen. De opkomst van de social media met zijn vele publicatie mogelijkheden hebben het niet eenvoudiger gemaakt. We spreken niet alleen meer van SEO (search engine optimization) maar tegenwoordig ook van SEA (search engine advertising) en SMO (social media optimization) daarbij kun je ook nog adverteren op de verschillende social media kanalen, digitale nieuwsbrieven versturen, je kunt communiceren via een weblog en Twitter een foto posten op Instagram en natuurlijk moeten we Facebook niet vergeten. Met meer dan een miljard leden een media macht in opkomst. Youtube is de broedplaats voor alles wat met video heeft te maken en werd daarmee de afgelopen jaren zelfs de tweede zoekmachine achter Google ter wereld. We luisteren het internet af via Hootsuite of Tweetdeck. Google Analytics en Google Allerts vertellen ons per minuut wat er aan de hand is. We zijn op het punt aangeland dat een Tweet met een klacht of een vraag een gewenste response tijd heeft van vijftien minuten. Of dat allemaal nog niet genoeg is zitten we in de transitie van de desktop naar mobiel. De afgelopen twee jaar is het aandeel smartphones explosief gestegen, tot een aandeel van maar liefst 54%.in 2012. Eén op de twee mensen hebben dus een telefoon op zak waarmee je kunt surfen op het internet. Als je daarbij bedenkt dat er in Nederland ca. 22 miljoen mobiele aansluitingen zijn, dan hebben we het over 11 miljoen mobiele telefoons die in staat zijn tot interactie. De gemiddelde tijd die we in Nederland op een mobiele telefoon doorbrengen is nu al meer dan 75 minuten per dag. Denk dus vooral ook mobiel. Bent u er nog? 

Google wordt daarbij met de dag strenger. Niet omdat ze dat graag willen maar omdat het aanbieden van goede zoekresultaten nu eenmaal hun core business is. Nieuwe releases als de Panda en de Penguin zijn bedoelt om spam en misleidende websites te elimineren maar in de praktijk sloopt Google de tussenhandel en de affiliates. Authentieke en relevante content waarmee je het internet verrijkt wordt daarmee steeds waardevoller. De consument anno nu informeert zichzelf. Hij gaat zelf op zoek naar het juiste product of dienst. Hij vergelijkt producten, leest aanbevelingen en mengt zich in discussies. Het internet is het medium bij uitstek om prijs en kwaliteit te vergelijken. En kom je er zelf niet uit dan vraag je om hulp op een van de talrijke vergelijkingsites. Je moet dus op het juiste moment met de juiste informatie op de juiste plaats zijn. Het internet begint voorlopig nog steeds bij Google. En hoog scoren in de zoekresultaten blijft daarbij van vitaal belang. Dit leidt tot natuurlijk tot stress en cowboy gedrag. Sommige adverteerders nemen daarom een short-cut en storten zich op link- en commentspam, reacties plaatsen op onderwerpen met tussen de regels door linkjes naar je eigen product of dienst. Recent was er nog aardig wat te doen over fake aanbevelingen en referenties. Gekochte positieve reacties en referenties, het zijn acties van bedrijven die op zoek zijn naar zelf verstopte paaseieren. Je kunt likes, volgers en vrienden kopen, maar je houdt jezelf voor de gek. Het is niet meer dan een korte termijn succes. Eigenlijk wordt alles wat je kunt bedenken gedaan. Het is een werkwijze die door de internet community niet op veel waardering kan rekenen. Er zijn internet watchers die er bijna hun dagtaak van maken om deze praktijken onder de aandacht te brengen. Eenmaal aan de internet schandpaal genageld leiden deze praktijken tot veel imago schade. Niet doen dus. Wat moet je dan wel doen. Ik zou adviseren om te beginnen bij het begin. De inhoud. Voor veel bedrijven zal deze aanpak misschien een harde reset betekenen maar je moet terug naar de basis. Naar het “wat kan ik betekenen voor mijn klant” en “waar heeft mijn klant behoefte aan”. Dat moet je aanvullen met wie je bent en wat je wilt worden. Het liefst betekenisvol maar in ieder geval authentiek. Dat moet worden samengevat in een begrijpelijk, reproduceerbaar verhaal. Geen missie en visie statements, die zijn prima voor stakeholders, de bank en je aandeelhouders. Maar die kopen niets bij je. Het gaat om je klanten of je toekomstige klanten. Die willen een helder, begrijpelijk en goed reproduceerbaar verhaal. Denk daarbij eens aan de kapper. Je zit in de stoel bij de kapper en hij of zij vraagt aan jou wat je zoals doet en voor welk bedrijf. Leg dat maar eens uit. Als je dat lukt in vijf minuten op een zodanige wijze dat hij of zij het aan een collega begrijpelijk kan doorvertellen dan ben je geslaagd voor de test. Deze regels zijn voor alle ondernemers hetzelfde van ZZP er tot multinational. Heb je het verhaal op orde dan kun je zelf de spelregels bepalen voor al je uitingen. De inhoud van je verhaal is het belangrijkst, maar voor Google is ook de vorm waarin het verhaal op het internet wordt geplaatst belangrijk. Er zijn spelregels en formats die je in acht moet nemen. Dagelijks  worden er nieuwe regels toegevoegd dus het is opletten geblazen. Recent nog werd door Google het idee van author ranking van stal gehaald. Het is een systeem waarbij je als auteur waarde kan toevoegen aan een artikel. Als je als auteur wordt gewaardeerd en je naam wordt gekoppeld aan een artikel dan zou dat kunnen helpen bij het positief beïnvloeden van de page rank van dat artikel. Je moet als auteur eerst wel even een account aanmaken bij Google plus anders werkt het niet.

Elke post waarmee je het internet verrijkt of dat nu een Tweet is met en een link, een post op Facebook met een referentie een artikel op je website of een video met een instructie, het moet waarde toevoegen aan je centrale verhaal. Daarbij moeten alle acties gekoppeld worden aan je website. Daarmee creëer je een web van content dat steeds sterker wordt. Omdat Google ook de continuïteit en de historie van je website waardeert ga je daarna elke dag een stukje vooruit. Ga daarom eens een paar stappen terug en begin bij het begin. Schrijf je corporate story, ontwikkel een content strategie en maak een content plan. Agendeer je activiteiten en kijk daarna waar en op welk kanaal, jouw content waarde kan toevoegen. Stem je content format af op Google en je kunt aan de slag. Heb je dat eenmaal onder de knie, breid dan de hoeveelheid kanalen die je wilt inzetten, gestaag uit. Daarmee ontwikkel je een duurzame strategie gericht op de lange termijn. Om vooruit te komen moet je nu eenmaal soms een paar stappen terug.  


Misschien vindt je dit ook een interessant artikel;
-Het einde van interruptie marketing is in zicht en allang geen stip meer aan de horizon.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten