vrijdag 11 april 2014

Google is een supermarkt die steeds vaker huismerken introduceert.

Deze week werden we weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Google is opnieuw aan het kijken naar de zeer lucratieve internet reisbranche. Ik las eerder deze week daarover het artikel in Business Insider met de veelzeggende kop “Can Google Disrupt The Online Travel Industry”? Niet de eerste keer, eerder in 2011 deed Google ook al een aanval op de markt van vliegtickets. Het is een patroon, eigenlijk is vrijwel elke branche die verkoopt via het internet nu het doelwit van Google. Of het een bril is of een auto, de reisbranche of het bankwezen, Google heeft eigenlijk overal interesse in. Google kent bovendien alle data want voor een belangrijk gedeelte runnen ze het internet.

De beurs gelooft in Google en beloont het bedrijf dat elk kwartaal drie miljard dollar aan resultaat bijboekt sinds jaar en dag met een bovengemiddelde waardering waardoor het toch al steenrijke Google hele diepe financiƫle zakken heeft. Google kan daarbij goed rekenen wat te duur is om zelf te bouwen wordt eenvoudigweg gekocht.

Google heeft in tegenstelling tot Facebook bovendien de sympathie van de media, waarschijnlijk nog wel het sterkste wapen. Dat grappige brilletje domineert al lange tijd de techmedia. Dat je daarmee een wandelende reclamezuil wordt lees je minder vaak. Google levert allang de gekste dingen gratis, van online 3d schets programma’s tot document opmaak en mail. Allemaal gratis in ruil voor data die aan adverteerders wordt verkocht. Hele bedrijfstakken worden daarmee ontwricht of simpel weggevaagd.

De consument vindt het allemaal prachtig. Gratis, mooier wordt het immers niet. Als een bank zoiets wil doen dan is het huis te klein, de wegen van de consument zijn ondoorgrondelijk. Google zijn hele verdienmodel is immers gebaseerd op de verkoop van persoonlijke data. Met zoveel succes dat inmiddels elke succesvolle innovatie moeiteloos ingelijfd kan worden. Google is nu nog een supermarkt met A-merken en huismerken. Als niemand de mannen van Google stopt dan blijven alleen de huismerken over en Google vindt dat prima.

Als je dit een leuk artikel vindt dan is dit wellicht ook een aardig artikel. De wonderboys van Google laten ons geloven dat het een cool, innovatief bedrijf is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen