maandag 23 juni 2014

Een klant vinden, krijgen en houden is helemaal niet zo moeilijk.

Onno Ebbens Managing Director
Crossover Consultancy
Gastblog van Onno Ebbens managing director Crossover Consultancy 

In Nederland klagen we graag over het gebrek aan klantgerichtheid. Vaak is dat terecht en worden we geholpen door slecht opgeleide en ongeïnteresseerde medewerkers. Daarnaast staat onze Calvinistische achtergrond klantgericht gedrag ook wat in de weg. Dat uit zich dan in “dat ga ik echt niet zeggen” tot “dat past niet bij mij” of “ik ben wie ik ben”-gedrag. Zo af en toe kom je echter een pareltje tegen. Zaterdag had ik een dergelijk ervaring die ik graag wil delen. We hadden we een feestje en uiteraard moet en zal mijn vrouw er dan fantastisch uitzien. Probleem was echter dat het jurkje er ondanks meerdere strijkpogingen niet goed uitzag. De oplossing; Google. Bij de zoekpoging “jurkje persen Leeuwarden” prijkt de Was- en Strijkservice Leeuwarden bijna bovenaan. Een beetje voorzichtig bel ik op want ik verwacht namelijk dat ze gaan zeggen dat het vandaag niet meer lukt. Tot mijn verbazing stelt de alleraardigste meneer aan de telefoon echter dat hij het even zal overleggen met de strijkdame die meteen zegt, "laat ze maar komen dan doe ik het er wel even tussendoor". 

Ik heb een beeld bij wassalons en ik mag zeggen dat het beeld bevestigd werd. Een ruimte met wasmachines dat klopte. Maar het was er kraakhelder met een leestafel en een koffiehoek met een vriendelijke ontvangst door de meneer van de telefoon die meteen wist dat wij van het jurkje waren. Dat had ik niet verwacht. De mooiste verrassing vond ik nog dat de strijkdame er echt plezier in had. Mijn vrouw draalde nog wat om haar heen en hield het natuurlijk strak in de gaten maar kwam er al snel achter dat de strijkdame een pro was. Ja inderdaad een strijk-pro. Niet voor niets had ze een opleiding van 3 jaar opleiding genoten en was strijken haar lust en leven. Het liefst trouwjurken. Het zou maar 10 minuten duren en of we niet even plaats wilden nemen en een kopje koffie wilden drinken terwijl we wachtten. Eind van het verhaal is dat we een perfect gestreken jurkje hebben en ze nog een flinke upsell heeft gedaan. Niet alleen wordt het jurkje deze week gestoomd maar worden ook de dekbedden en mijn jasjes even gebracht.

Ik vond het een mooi voorbeeld van een bedrijf dat het goed voor elkaar heeft. Het verbaast me dan ook niet dat ze het smoordruk hebben.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten