zondag 26 oktober 2014

De Dutch Design Week een impressie van instant inspiratie. #DDW14



Ik bezocht de dertiende editie van De Dutch Design Week in Eindhoven deze week. Met vierhonderd deelnemers verspreid over tachtig locaties is het een groot event. Voordat ik vertrok heb ik geprobeerd een beeld te vormen. Dat viel niet mee. De website is niet heel overzichtelijk en bood me eigenlijk onvoldoende aanknopingspunten om een soort van routeplan te maken. Het was ook niet mijn hoofddoel we wilden ons laten verrassen. Dat is gelukt. Het is een top event boordevol inspirerende mensen en projecten. Tussen de verschillende locaties rijden gratis taxi’s zodat je alles kunt bezoeken. De projecten blinken uit in verscheidenheid van 3d printen tot schoenen met elektronica en van keramiek tot houtbewerking. Eigenlijk was ik wel verrast door het grote aantal deelnemers uit de hoek van craftsmanship.

Niet technologie aan de voorkant maar juist aan de achterkant zodat kleine hoogwaardige series plots haalbaar zijn. Het lijkt alsof het ambacht een come back aan het maken is. Met schitterend gemaakte fietsen, glas, keramiek, schoenen en kleding. Ook het Eindhoven om de events heen maakte indruk. De oude Philips werkplaatsen maken ruimte voor start-ups, kunstenaars en designers en geven het geheel een enorme energie boost. Mooi om te zien. Mensen die mooie dingen maken. Ik heb wat foto’s op een rijtje gezet zodat je een beeld kunt vormen wat er zoals te zien is.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten