dinsdag 15 maart 2016

De stijging van het aandeel online retail verkopen lijkt een beetje op goochelen.

Volgens thuiswinkel.org gingen de online verkopen het afgelopen jaar door het dak. Nou nam ik dat al wat met een korreltje zout. Immers het omzet aandeel online in retail ten opzichte van de totale retail steeg met ongeveer 1.3 procent. Daar kun je van alles van vinden maar door het dak, nou nee. Het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de cijfers wordt uitgevoerd in opdracht van thuiswinkel.org en gefinancierd door pakketbezorger PostNL. De mannen van thuiswinkel.org staan voor de belangen van webwinkeliers. Waar de mannen van de pakketbezorgers voor staan lijkt me ook aardig helder.

Normaal zou er dan een lampje moeten gaan branden. Belangen dien je nu eenmaal beter met positief nieuws dan met negatief nieuws. Positief nieuws over online verkoop draagt bij aan het vertrouwen van de consument en draagt zo bij aan de ontwikkeling om online spullen te kopen. Als er online meer gekocht wordt kan PostNL meer pakketjes bezorgen, die belangen zijn glashelder. Een andere reden waarom er bellen zouden moeten gaan rinkelen is dat het iets met internet en cijfers te maken heeft. Wie zich in deze combinatie verdiept valt regelmatig van de ene in de andere verbazing.

Je kunt er best over redetwisten of de wijze van bestellen de omzet als vanzelf in een categorie plaatst. Goed beschouwd zou dat kunnen betekenen wanneer ik een afhaalmaaltijd via de telefoon bestel, de omzet wordt bijgeboekt op de omzet van Vodafone of misschien zelfs wel bij de omzet van de leverancier van de smartphone. Een hypotheekadviseur kan natuurlijk best de waarde van al zijn verkochte hypotheken opboeken. Maar een kind kan begrijpen dat een dergelijk cijfer geen enkele waarde vertegenwoordigt. Als ik mijn boodschappen zelf haal is het retail-omzet, als ik ze thuis laat bezorgen zijn diezelfde boodschappen online retail omzet, of nog merkwaardiger omzet van de bezorgdienst. Allemaal mogelijk, terwijl de boodschappen toch gewoon hetzelfde bleven. Zelfs Hans Kazan zal het moeilijk vinden om deze denkwijze te volgen.

Het belang van online is voor de retailer helder. Afgelopen jaar groeiden de retailers met een goede omni- of multichannel benadering daarom al harder dan de pure players. Waarom zou je willen goochelen met die getallen. In het geval van de belangen van thuiswinkel.org en PostNL is die vraag eenvoudig te beantwoorden. Het onderzoek werd uitgevoerd door GFK, maar welke opdracht GFK kreeg, maakt thuiswinkel.org niet helder. Het noemen van een gekwalificeerd onderzoeksbureau is voor de media voldoende om op de publish-knop te drukken.

Als we die 700 miljoen omzet in food of nearfood er uitsleutelen blijkt die stijging van het marktaandeel online retail met 0.6 misschien wel wat tegen te vallen. Dat kan nooit in het belang zijn van de branche zullen ze bij thuiswinkel.org gedacht hebben.

1 opmerking :