woensdag 8 juni 2016

Twintig jaar internet veranderde niets aan het marktaandeel van de boekhandel.

De
Afgelopen week kwamen de laatste cijfers naar buiten van de boekenverkopen. Het Financieel Dagblad schreef daar het volgende over. 

“Na een daling van het aantal verkochte boeken de laatste zes jaar bleef de boekenverkoop in 2015 op peil. Dat blijkt uit de Boekenbarometer die distributeur CB - voorheen Centraal Boekhuis - maandag heeft gepubliceerd.

Ruim vier van de vijf boeken wordt gekocht in de fysieke boekhandel en de rest bij één van 148 internetverkopers van boeken. Van het totaal bestaat 7% uit digitale boeken, waarbij opvalt dat deze e-books steeds lager worden geprijsd. Het fysieke boek is de laatste jaren juist duurder geworden.

Toch krijgen de 1354 fysieke boekhandels die CB turft het wel lastiger. De verkoop van zowel digitale boeken als die van fysieke boeken via internet groeit gestaag. Dat gaat ten koste van de boekhandelaar die bijna een miljoen minder boeken verkocht”

Niet alleen het Financieel Dagblad, Marketingonline en Emerce schreven er over, vrijwel alles en iedereen gaf aandacht aan de boeken barometer. Waarom zou ik er dan nog een plas over doen kun je je afvragen.

Ik mis in de berichtgeving iets van duiding. 


We zijn nu een jaar of twintig onderweg met het internet en algemeen werd aangenomen dat boeken en boekhandelaren zouden verdwijnen. Na twintig jaar internet wordt tachtig procent van alle boeken nog steeds verkocht via de traditionele boekhandel. 


Is er werkelijk iets veranderd?

Terwijl iedereen de blik vestigde op de als traditioneel geframede boekhandel werden niet zij het "slachtoffer" van het internet maar de boekenclubs. In 1995, vóór de opmars van het internet, telde boekenclub ECI alleen al 1,8 miljoen leden. Daarmee had ECI ongeveer 20 procent van de markt in handen schreef het NRC in 2008. 


Het was de tijd dat uitgever Bertelsmann wereldwijd boekenclubs bezat met meer dan 28 miljoen leden en ruim 600 clubwinkels. 

ECI verdween in 2014, het bedrijf maakte weliswaar een doorstart als online boekwinkel maar leeft verder in de marge. ECI was niet de enige boekenclub, je had de Nederlandse Boekenclub (NBC) die al bestond voor de Tweede Wereldoorlog. De Muiderkring, de Nederlandse Lezers Kring, Boek en Plaat en nog wel wat meer. Gezamenlijk hadden ze op hun hoogtepunt een marktaandeel dat de 25% met gemak overschreed.

In een periode van twintig jaar e-commerce verschoof het marktaandeel van traditionele boekhandel dus niet of nauwelijks. Het is meer waarschijnlijk dat het marktaandeel van de traditionele boekhandel de afgelopen jaren groeide in plaats van de zo vaak aangekondigde krimp. Inmiddels lijkt overigens ook de groei van het e-book te stagneren zo groeide de verkopen in 2014 nog 22% en in 2015 15%


De conclusie dat het internet alleen de rol van boekenclubs overnam is misschien wat te kort door de bocht. Maar dat het internet ervoor zou zorgen dat de boekhandel en het papieren boek zou verdwijnen was misschien ook wel iets voorbarig.

1 opmerking :

  1. Merkwaardig dat in twintig jaar het internet niets heeft veranderd in het aantal verkopen van de boeken.

    BeantwoordenVerwijderen