dinsdag 7 februari 2017

Adverteerders zijn de aanjagers van fake nieuws.

Fake news domineert de kolommen. We zijn aangeland in het post truth tijdperk. Het tijdperk van de alternatieve feiten. 
Het brengt ons bij de vraag hoe dat kan, en misschien nog wel meer. Wie betaalt dat eigenlijk. Wie zijn de financiers van deze ellende? 

Het zijn de adverteerders. De verkopers van zeep en frisdrank. Van worst, auto’s en computers van chips en scheerapparaten. Adverteerders zijn de belangrijkste aanjagers van het fake news. Als je een spade dieper gaat zijn we het natuurlijk ook zelf. We willen immers niet betalen voor nieuws of voor journalistiek. Gratis nieuws vinden we goed genoeg. Toch? 

We betalen liever elke twee of drie jaar 800 euro voor een smartphone om gratis nieuws te lezen in plaats van 180 euro per jaar voor een goede krant met professionals die ervoor zorgen dat je betrouwbaar nieuws krijgt. Het gaat niet alleen om kranten, het gaat natuurlijk om elk initiatief dat zich vrijwaart van fake-news. Online en offline. 


Adverteerders waren in het verleden de aanjagers van het betrouwbare nieuws. Met advertenties in de dagbladen werd een hele nieuwsindustrie gesubsidieerd. Dat geld vloeide de afgelopen tien jaar naar het internet met alle gevolgen van dien.

Gratis nieuws bestaat niet. Iemand draait op voor de rekening van de nieuwsmakers en in dit geval zijn het de adverteerders. Op zoek naar views en clicks hebben adverteerders het heft uit handen gegeven aan software. Algoritmes zorgen ervoor dat advertenties aangeboden worden op plekken waar het meest voordelig views en clicks kunnen worden opgehaald. 

De verkopers van deze programma’s suggereren dat context een rol speelt. Maar in de praktijk kan een computer niet herkennen of context verzonnen is of echt waar.

"At least 12% of all programmatic advertising placement is guaranteed to end up on an unsavoury site. I have been told the stat is higher – but 12% is more than enough cause for concern". (Brands – your ads are appearing on terror and porn sites right now) !
Mensen klikken bovendien liever op roddel en achterklap dan op een goed achtergrondverhaal. Dankzij diezelfde algoritmes krijgen we daarom steeds meer roddel en achterklap. De adverteerder lijkt het voorlopig geen bal uit te maken zolang mensen maar naar hun banner kijken en erop klikken.

Misschien wel tot het moment dat er een nieuwe president van Amerika werd verkozen. Tot het moment dat de discussie over de waarheid en de alternatieve feiten de voorpagina’s van de traditionele media begonnen te halen. 


Het wordt steeds duidelijker dat de adverteerders als belangrijkste financier van nieuws sites op zijn minst mede verantwoordelijk zijn. Heel misschien gaat er wel ergens een lampje branden en nemen adverteerders verantwoordelijkheid en heel misschien maken ze op basis van die verantwoordelijkheid wel andere keuzes. 

Misschien moeten adverteerders zelf weer het heft in handen nemen en keuzes maken die verantwoord zijn, nu het zo duidelijk is dat een computer zoiets nog niet kan. Adverteerders hebben wereldwijd de mond vol van duurzaamheid, de circulaire economie en purpose. Van verantwoord ondernemen. Maar ondertussen zorgen ze ervoor dat het door hen gefinancierde fake news onze maatschappij ontwricht. 

Voor ondernemers die verantwoord willen ondernemen liggen er overduidelijk kansen. Het wachten is op de eerste adverteerders die alleen nog zijn verhaal wil vertellen op plekken die gegarandeerd fake news vrij zijn. Wie maakt me los?

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen