zondag 26 maart 2017

Mensen helpen is geen lucratieve business.

Verwondering is misschien wel mijn belangrijkste driver om stukjes te schrijven. Verwondering in combinatie met nieuwsgierigheid denk ik. Misschien is het ook wel gewoon verbazing, ik kan het eigenlijk niet precies duiden. Ondernemen en marketing zijn voor mij de belangrijkste thema’s. Als je daar je onderwerpen uit mag putten zijn de hedendaagse ontwikkelingen een ware schatkamer.

Ik geef dagelijks sturing aan CMG, de Creative Marketing Group. Een mooie Engelse duiding voor een bedrijf gevestigd in een uithoek van Nederland, Leeuwarden. Group is een soort van corporate duiding voor het woord familie een omschrijving die mij misschien wel beter past. Op hoofdlijn bedenken we marketing en marketing communicatie oplossingen. Mijn onderwerp voor deze blog gaat over een zeer gewaardeerd familielid. Coolminds. Sinds 1996 actief op het internet speelveld. Coolminds adviseert en bouwt webapplicaties en adviseert welke oplossingen het beste werken.

Coolminds ontwikkelt internet oplossingen voor de zorg, dat is wat een breed begrip. Coolminds heeft zich de afgelopen twintig jaar ontwikkeld tot een frontrunner als het gaat om het bedenken van internet applicaties waar mensen iets aan hebben. De eerste zelfhulp applicatie die online ging werd al in 1997 ontwikkelt. Coolminds ontwikkelt applicaties die helpen bij gedragsverandering. Mensen helpen bij het vroeg detecteren van dementie, maar ook helpen met stoppen met roken of minder drinken. Mensen helpen met hun verslavingen. Web applicaties voor mensen die suïcidaal zijn of mensen die willen werken aan hun vitaliteit, of mensen ondersteuning bieden in hun strijd tegen obesitas.

Coolminds wil met de inzet van moderne internet technologie de wereld een klein beetje positief veranderen. Zowel maatschappelijk zoals voor de gezondheidszorg als ja natuurlijk ook voor de commerciële wereld.

De afgelopen vier jaar kwam daar Virtual Reality bij. Vier jaar alweer, eigenlijk vanaf het moment dat Oculus Rift het licht zag. Jarenlang duwen, experimenteren en leuren zonder dat iemand er ook maar iets in zag. Dat lijkt te veranderen. Zo zet Coolminds nu virtual reality in om mensen met angststoornissen te helpen over hun angsten heen te komen. Coolminds doet dat best aardig. Zo aardig dat ze recent een prijs wonnen voor hun werk. Een Dutch VR Award in de categorie Immersive VR 360 Video Productions voor de Dementiebril. De Dementiebril werd ontwikkeld door Coolminds in opdracht van het Trimbos-instituut en Stichting Into D’mentia en werd gefinancierd door Alzheimer Nederland en PGGM.

De Dementiebril is een simulatiefilm die je in de huid laat kruipen van iemand met dementie. Zo is het mogelijk voor behandelaars en mantelzorgers om te ervaren hoe dementerende mensen dagelijkse situaties ervaren. Het project is ontwikkeld om begrip te vergroten en mensen te laten ervaren welke impact de reacties van de omgeving op de dementerende hebben. Belangrijk werk. In de huid kruipen van en ander is met VR heel aardig mogelijk.

Vergelijkbare oplossingen werden bedacht voor de verzorgers van mensen met een eetstoornis zoals Annorexia. Zo wordt VR inmiddels ingezet bij agressieregulatie therapie (bijvoorbeeld bij echtscheidingen) en werkt Coolminds op dit moment aan een VR experience rondom delirium. Niet alleen groots en meeslepend nee ook gewoon mensen helpen die angst hebben om de bus te nemen, niet meer een winkel in durven of de straat niet meer op durven vanwege pleinvrees. Maar ik wijd teveel uit.

Mijn punt is van andere orde. Ik schrijf omdat ik mij verwonder en verbaas. Eigenlijk preek ik zelden voor eigen parochie.

Mijn verwondering gaat uit naar de adoratie van bedrijven die eigenlijk niets voor de maatschappij betekenen. Waarom is het belangrijk om tientallen miljarden te steken in een bedrijf dat het vinden van een taxi gemakkelijk maakt, lukte dat tot nu niet? Waarom is een bedrijf dat voedsel in kartonnen dozen aan de deur breng zo sexy of iets online met schoenen?

De lijst van bedrijven die op de keeper beschouwd niets anders zijn dan een goudmijn voor investeerders domineren de media. Dienen als voorbeeld voor de heilige disruptie graal. Waarom is het zo oninteressant om initiatieven te steunen waar mensen echt iets aan hebben? Niet alleen verwondering maar ook verbazing. Verbazing over mensen die schrijven dat VR niets is. Dat de technologie niets betekent en geen toekomst heeft.

Mensen helpen is geen lucratieve business. Het geld moet altijd uit alle hoeken en gaten geschraapt worden. Het is moeilijker geld te vinden om mensen te helpen met hun gezondheid dan om mensen te helpen bij het vinden van de dichtstbijzijnde snackbar. Vreemd eigenlijk. Ik begrijp het natuurlijk best wel maar niet altijd even goed op zo’n zondag.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen