zondag 26 november 2017

Black Friday, the perfect wave.

Mensen met andere ideeën daar zijn we nooit zo kapot van geweest. Doe maar gewoon wat een ander doet. Hoewel het idee dat we kuddedieren zijn niet kan rekenen op veel bijval is de waarheid weerbarstig. Een leuk onderzoek in dit verband werd gedaan door een universiteit in Leeds. Je hebt maar een minderheid van vijf procent nodig om een groep van 200 personen naar een locatie te leiden. Grappig om dit verband te vermelden is dat mensen zelf totaal niet in de gaten hebben dat ze geleid worden.

In ieder mens zit een zendeling.

Je wilt graag dat je vrienden en kennissen hetzelfde liken als jij. Of het nu gaat om je auto, de vakantiebestemming, vaatwasmiddel, woonwijk of werk je hebt liever dat mensen met de zogenaamde eigen keuze bevestigen dat jouw keuze de juiste is. Zolang je maar de eerste bent. Gewoon even bevestiging dat je er kijk op hebt. In ieder mens zit een zendeling, we vertellen met plezier een ander wat hij of zij het beste kan kopen. Zendeling is een beetje een naar woord en waarschijnlijk daarom in onbruik geraakt. In de moderne onlinecultuur ben je niet langer een zendeling maar een ambassadeur of nog mooier een influencer.

Afgelopen vrijdag was het wereldwijd uitverkoop.

Je kon iets kopen met korting. Nu heb ik me nooit zo senang gevoeld met dat concept. Iets kopen in de uitverkoop voelt enerzijds een beetje als de verkoper tekort doen, het hele jaar staat de winkelier met raad en daad voor je klaar en dan sluip je aan het aan van het jaar even binnen om tegen rotprijzen, waar niemand iets aan verdient, hem of haar van zijn spullen af te helpen. Een beetje als verraad. Anderzijds voelt het alsof ik mezelf iets tekort doe, het idee dat ik de restanten moet opruimen. Dat ik iets koop dat alle anderen hebben laten liggen. Zeg maar de onverkochte zooi opruimen tegen ramsjprijzen.

Black Friday is waarschijnlijk the perfect wave. Influencers zetten het kuddedier dat in ons allemaal schuilt in beweging. Je hebt er maar een paar nodig om de kudde richting te geven. In de veilige omgeving van de volledige online anonimiteit kunnen we onze kooplustige, immer op voordeel uitzijnde oerdrift botvieren. Het is voer voor antropologen hoe iets ongelofelijk kneuterigs en volstrekt armoedigs als de uitverkoop online kon uitgroeien tot een volwaardig onderdeel van de moderne digitale hipster cultuur.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten