maandag 12 juni 2017

Per 25 mei 2018 wordt een nieuwe Europese privacy wet van kracht die burgers moet beschermen tegen digitale reclame.

Facebook kan bij ongewijzigd beleid in de nabije toekomst miljardenboetes tegemoet konden zien. Belangrijkste reden is dat onzorgvuldigheid in communicatie over persoonsgegevens in een nieuwe wet beter bestraft kunnen worden

Die nieuwe Europese wet gaat 25 mei 2018 van kracht gaat en maakt het dus mogelijk om harder op te treden en echte boetes uit te delen. De gevolgen van die wet kunnen aardig verstrekkend zijn niet alleen voor wereldconcerns maar ook voor ZZP’ers.

Kort en goed worden analoge kanalen als bellen en het versturen van folders bevoordeeld boven digitale kanalen. Zonder toestemming een commercieel aanbod via digitale kanalen wordt verboden. Bijgaand de passage die betrekking heeft op direct marketing.

Algemene verordening gegevensbescherming

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer.

Mag ik onder de AVG aan direct marketing doen zonder toestemming van de ontvanger?

Net als nu mag u straks onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een burger of organisatie bellen of post sturen met een aanbod zonder dat u daarvoor toestemming hebt. Maar als u een aanbod verstuurt via een digitaal kanaal zoals e-mail, fax of sms, hebt u wel voorafgaande toestemming nodig.

Onder de nieuwe regels houden mensen het recht om bezwaar te maken tegen klassieke direct marketing. En het recht om hun toestemming in te trekken als het gaat om digitale kanalen. U moet mensen in beide gevallen wel duidelijker informeren. Dit geldt zowel voor commerciƫle, ideƫle als charitatieve direct marketing.

Duidelijke informatie

Onder de AVG moet u ontvangers van uw aanbod bij het eerste contact goed informeren over met welk doel u gegevens verwerkt en met welke organisaties u de gegevens eventueel deelt. Wilt u de persoonsgegevens gebruiken of verkopen voor marketingdoeleinden? Dan moet u de ontvanger daar heel duidelijk over informeren. U mag dat niet verstoppen in de kleine lettertjes. U moet de ontvanger ook duidelijk informeren over het recht van bezwaar. Dat betekent dat u klanten bij het eerste contact de mogelijkheid moet bieden om zich af te melden voor direct marketing. Het afmelden moet gratis zijn en net zo gemakkelijk als de manier waarop iemand zich kan aanmelden.

Recht van bezwaar

Het recht van bezwaar houdt in dat iemand aan kan geven dat u zijn of haar gegevens niet meer mag verwerken voor direct marketing. Daarnaast zijn er algemene afmeldmogelijkheden. Zoals het Bel-Me-Niet register, het Postfilter of een NEE-stickerop de brievenbus.

Als iemand zich heeft afgemeld moet u zich daar aan houden. Biedt u telefonisch iets aan? Dan moet u tijdens het telefoongesprek wijzen op de afmeldmogelijkheden. U moet mensen ook de mogelijkheid bieden zich daarvoor in te schrijven.

Waarom verschillende regels voor reclamepost en digitale kanalen?

Dat is om burgers en organisaties te beschermen tegen te veel reclame. Wanneer u als bedrijf bijvoorbeeld een folder verspreidt, dan kost u dat geld. Een e-mail is gratis waardoor u onbeperkt e-mails kunt sturen. Als alle organisaties dat zouden doen, dan maken zij deze communicatiekanalen onbruikbaar voor burgers en organisaties.

Als het gaat om digitale kanalen, geldt er wel een uitzondering voor bestaande klanten. Die mag u wel blijven benaderen. Zolang u maar duidelijk in elk contact aangeeft hoe iemand zich weer kan afmelden.




Geen opmerkingen :

Een reactie posten