maandag 25 december 2017

Kerstvrede 1914


Hoewel ik me had voorgenomen niet iets te roepen over kerst of oud en nieuw viel me toch iets op dat me deed denken aan een bijzondere historische gebeurtenis. De timeline van je social media ziet er tijdens deze dagen zo anders uit. Milder, positiever, aardiger alsof we even de strijdbijl kunnen begraven. Dat we niet polariseren of wijzen maar gewoon alleen iets warms te melden hebben. 

Het deed me denken aan een bijzonder historisch moment. Tijdens de kerstdagen van 1914, aan het begin van de Eerste Wereldoorlog, gebeurt er iets bijzonders in het niemandsland tussen de loopgraven. Britse en Duitse soldaten vieren massaal samen kerstfeest. 

"About 10 o’clock this morning I was peeping over the parapet when I saw a German waving his arms, and presently two of them got out of their trenches and some came towards ours. We were just going to fire when we saw they had no rifles so one of our men went out to meet them and in about two minutes the ground between the two lines of trenches was swarming with men and officers of both sides, shaking hands and wishing each other a happy Christmas" Lees het bijzondere verhaal hier. De Kerstvrede van 1914

Ik vond het inspirerend verhaal, dat dingen ook anders kunnen en misschien een moment om bij stil te staan voordat we in het nieuwe jaar de draad weer oppakken. Mooie kerstdagen en de beste wensen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten