woensdag 11 maart 2015

Waarom betalen premium users nog steeds voor content?

Denken als een uitgever, ik weet het niet. 
Bedrijven moeten meer gaan denken als uitgevers, je leest het vaak. Ik verbaas me daarover omdat juist uitgevers worstelen met hun verdienmodel. Hoe je dat model dan kunt propageren als de oplossing voor iemand anders zijn probleem probleem vind ik mistig 

Eerlijk gezegd begrijp ik uitgevers maar moeilijk. Alles lijkt toch steeds maar weer gericht op de enige heilige graal dat abonnement. Steeds vaker wordt ik geconfronteerd met betaalmuren en artikelen waarvan je een stukje mag zien en om het uit te lezen moet je dan een bedragje betalen. Betalen voor één artikel lijkt vooralsnog een zeer moeizaam verdienmodel. Blendle verkocht afgelopen jaar naar eigen zeggen ca. 250.000 artikelen ik schat tegen een gemiddelde verkoopprijs van een kwartje. Dat is geen vetpot. 

Met alle publiciteit die de mannen de afgelopen periode wisten te vergaren is het wel een aardige graadmeter voor de huidige stand van zaken als het gaat om de verkoop van losse artikelen tegen betaling.

Betaalmuren voor premium users. 


Ik verbaas me eerlijk gezegd over die betaalmuren maar nog meer over de denkwijze. Ik ontdek regelmatig nieuwe online tijdschriften met interessante artikelen die ik vervolgens deel. Als ik na drie artikelen de boodschap krijg dat ik daarna moet gaan betalen denk ik "iets klopt hier niet". 


Waarom betalen premium users nog steeds voor content? Ik bezorg die artikelen in duizenden brievenbussen en als beloning moet ik gaan betalen. Tot op de dag van vandaag ben ik nog niet een uitgever tegengekomen die een voorstel heeft gedaan heeft om mij toegang te geven tot hun premium content niet van blogs en niet van kranten of tijdschriften. Nu ben ik maar een kleine vis, maar ik heb ook nog nergens over een dergelijke aanpak gelezen. Ik kan zoiets natuurlijk gemist hebben. 

Een loyaliteitsmodel voor premium users is zo bedacht. 

Je zou een gesprek op gang kunnen brengen welke content het beste past bij jou. Op die manier kun je werken aan een mooie community, maak van je lezers ambassadeurs, of premium users, denk ik dan. Een loyaliteitsmodel voor premium users voor het het delen van content is zo bedacht. Om te kijken of je geschikt bent voor een dergelijk programma zijn er voldoende tools. Een minimale kloutscore of engagement momenten, het aantal keren dat je onderwerp trending hebt gemaakt, bedenk maar wat, er zijn voldoende mogelijkheden om mee te experimenteren. 

We leven in het tijdperk big data maar uitgevers lijken daar geen klap mee te doen. Als je iets te vertellen hebt lijkt het mij een basisvoorwaarde dat zoveel mensen bereikt worden. Uitgevers werven abonnees op basis van hun content maar komen geen steek verder. Misschien kunnen ze beter op zoek gaan naar premium users. 

Ondertussen oriënteren websites en webshops met veel traffic zich op de mogelijkheid om adverteerders aan te trekken. Iets met kaas, brood en eten denk ik dan.Voordat ik mijn klanten zou aanbevelen om te denken als een uitgever zou ik even wachten totdat de uitgevers hun zaken wat beter op orde hebben.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten