Vervolg 2014

Dat meer dan de helft van het internetverkeer wordt gegenereerd door bots en fake accounts alsmede de steeds vaker de kop op stekende verhalen ovrer clickfraude zullen in the end ook Google als advertentie verkoper raken. In de top tien sites wereldwijd rukken de Chinese platformen op. Er staan inmiddels drie platformen in de wereldwijde top tien met Alibaba als boegbeeld. Misschien dat Google daar nog iets mee kan. Natuurlijk zijn er nog vrijwel maandelijks nieuwe initiatieven, maar de kans dat een nieuwe partij eenzelfde marktaandeel gaat realiseren als genoemde partijen lijkt mij niet reëel. Het is gebleken dat je een enorme schaal moet hebben om echt geld te verdienen. Snel groeiende initiatieven zullen steeds vaker worden ingelijfd. In dat geweld lijkt het een kwestie van tijd dat Twitter in de armen zal worden gedreven van Facebook of Google en daarmee eindigt het hele verhaal zoals zo vaak in een race van twee paarden.

Cijfer porno ook als het gaat om gebruik van devices. Zo kun je inmiddels overal lezen dat het gebruik van de smartphone het gebruik van de desktop qua uren overstijgt. Ja en? Het aantal uren dat ik slaap overstijgt nog steeds het aantal uren dat ik op mijn smartphone kijk. Het aantal uren dat ik op de fiets zit heeft dit jaar het aantal uren dat ik in de keuken sta overstegen. Het zegt niets. Je kunt niet alles met elkaar vergelijken. Een smartphone is geen tablet en ook geen desktop. Een spreadsheet bekijken op een telefoon is een drama. Het lezen van je mail, nieuws consumptie, elkaar berichten versturen, telefoneren en social media gebruik op je telefoon allemaal prima. Shoppen op een telefoon is echt geen feestje. Media consumptie vindt volgens Nielsen nog steeds voornamelijk plaats op de tv en in toenemende mate natuurlijk op de steeds groter wordende tablet. Straks zit je gewoon met een tv scherm op de bank en we vinden het allemaal prachtig. Dat idee. 

De roeptoeter van de sociale media lijkt soms elke nuance weg te slaan. De honger naar getallen en nieuwtjes die gedeeld kunnen worden heeft inmiddels het kookpunt bereikt. Zo erg dat ook gerespecteerde media steeds minder tijd lijken te stoppen in fact checking en de social media als bron van informatie aanhalen. Cijfer porno ook als het gaat om de groei van webshops en e-commerce. Gordon Gekko had het kunnen zeggen “Groei is goed”. De interesse in resultaat is naar de achtergrond gedreven. Zo was Blendle, waar nog nooit een dubbeltje is verdiend, het afgelopen jaar de start-up held van de nationale en internet media. Niemand lijkt zich er aan te storen dat ondernemingen als Zalando en Amazon als in het beste Ponzi-Scheme zoals alleen Madoff had kunnen bedenken voornamelijk hun initiële investeerders via de beurs rijk maken. Snelle groei trekt nog net zo makkelijk investeerders aan als bloembollen in hun allerbeste tijd. Het woord groei, de sociale media zijn er dol op. Net als delen dat het nieuwe vermenigvuldigen schijnt te moeten worden.

Ik kan wel delen dat ik het afgelopen jaar met dank aan Twitter tientallen mooie gesprekken mocht voeren, zowel zakelijk als privé. Het aantal gesprekken staat echter in geen verhouding tot de bovengenoemde getallen of misschien juist wel. Naast de toename van cijfer porno zie ik ook dat Twitter radicaler is geworden. De toon tussen de social media believers en social media non-believers is verhard. De Twitter believers hebben één opvatting over hoe om te gaan met Twitter, het type berichten en welke middelen je ter hand neemt om ermee aan de slag te gaan. Nieuwe vormen van marketing worden wekelijks aangeprezen en tegelijk word marketing zoals dat vijf jaar geleden nog relevant was dood verklaard. Wanneer je dat tegenspreekt ben je of oud of niet goed bij je hoofd. 
Als het gaat om resultaten blijft het wel vaak stil. Voor mij blijft het een zoektocht die is geboren uit nieuwsgierigheid en zakelijk belang. Ik wil graag weten hoe het werkt en de social media zijn bij uitstek een plek om zelf ervaringen op te doen. 

Na vijf jaar kan ik vaststellen de social media de belofte als nieuw medium waarin marketing een totaal nieuwe weg in zou kunnen slaan niet waar heeft kunnen maken. Althans niet in de huidige vorm. Eerlijk gezegd was ik aanvankelijk hoopvoller dan nu. De enige manier om revenuen binnen te halen voor de social media platformen lijkt alleen nog de verkoop van advertentie ruimte. Of je dat nu branded of native content noemt, display advertising of gewoon een advertentie is mij om het even. Youtube bestaat bij de genade van videoadvertenties die je krijgt aangeboden voor een filmpje begint. Een methode die vergelijkbaar is met televisie reclame. Er zijn bedrijven die gewoon geld stoppen in het bewerken van doelgroepen. Adverteerders gaan naar plekken waar mensen zijn en proberen ze op die plekken te raken. 

Veel van de nieuwe marketing kreten zijn bedacht door marketeers om hun eigen business te positioneren. Marketeers zijn immers specialisten in het opnieuw verpakken van oude wijn. Marketeers ontwikkelen op basis van de mogelijkheden van het internet steeds opnieuw marketing derivaten variërend van inbound marketing, permission marketing tot content marketing. Achterliggende gedachte is steeds weer die zelfzoekende Google consument. Middels de juiste content moeten bedrijven er in slagen om die zoekende consument te converteren naar een koper. Vanzelfsprekend moet die zelfzoekende consument nog wel middels zoekmachine marketing en adwords naar die juiste content toegelokt worden. Dat lokken daar zijn de social media dan weer de plek bij uitstek voor zo gaat het verhaal. Door de jaren heen zijn er altijd slimme marketeers geweest die strategieën ontwikkelden die goed bij hun eigen karakter pasten. Eckhard Wintzen was zo'n man en Richard Branson of Haji stelios. Als bedrijf of merk is het relevant of deze succesvolle vaak persoonsgebonden marketingstrategieën kunnen worden voortgezet door willekeurige nieuwe medewerkers. Marketing communicatie via massamedia is ontwikkeld omdat de kosten per sale het meest gunstig waren. Die kosten per sale zijn bij de inzet van andere vormen van marketing vaak een ondergeschoven kindje. Het vertrekpunt ligt steeds opnieuw bij een goede positionering van het merk in het brein van de klant dat geldt voor zowel B to B als B to C. Voor de uitwerking, kanaalkeuze en conversie van die breinpositie naar een sale zijn er verschillende wegen die naar Rome leidden. Die route hangt sterk af van het DNA van de organisatie, ook met de beste tips en tricks kan niet iedereen zo goed voetballen als Messi. 

Wat steeds sterker op de voorgrond kwam in 2014 is de overweldigende hoeveelheid fake accounts en bots die het internet domineren. Zo kun je op steeds meer plekken lezen dat meer dan helft van het internet traffic bestaat uit fake accounts en bots. Meer dan de helft van alle display advertenties worden nooit gezien net als de helft van alle video advertenties. De getallen laten vanzelfsprekend ruimte voor interpretatie, er moet wel steeds meer rekening mee worden gehouden. De opschoning die Instagram recent uitvoerde is de eerste in een reeks, Twitter volgers en Facebook likes zullen spoedig volgen, niet omdat de platformen dat leuk vinden, maar eenvoudigweg omdat adverteerders er om vragen. Vorig jaar pleitte ik in mijn blog al voor het in het leven roepen van een soort HOI ( cijfercontrole instituut ) voor social media vandaag herhaal ik dat nog maar weer eens. 

Een ander jaarlijks ijkpunt zijn de scores die je kunt maken in peergroups als influential. Ik eindigde het jaar met een kloutscore van 68 op een schaal van honderd. De gemiddelde score op Klout is 40 en ongeveer 5% scoort boven de 63. Kred gaf me een score van 930 op een schaal van 1000 op het topic marketing. Een derde invloed onderzoeker is Peerreach. Peerreach kijkt onder meer naar de samenstelling van je volgers op Twitter en geeft daar insights over. Op basis van die insights maken ze wegingen en stellen ze onder andere nationale en internationale lijsten samen. Volgens de scores van Peerreach eindigde ik 2014 als #71 in de top honderd peergroup marketing. Dat is vier plekken voor reclame en marketing vakblad Adformatie dat op nummer #75 staat en als #25 in de top honderd peergroup van bloggers van Nederland dat is zeven plekken boven blogger Fransisco van Jole die ik qua invloed toch wel een iets andere waarde geef dan de beperkte rol van mijn blogje. Daarmee is het direct ook duidelijk dat die metrics nog steeds niets zeggen. Ik had tot vorig jaar het idee dat het meten van invloed en autoriteit sneller aan invloed zou winnen. Dat blijkt niet zo te zijn. De meetmethodes moeten de komende jaren sterk verbeteren anders zullen ze alleen nog een rol in de marge spelen.

Het geheel overziend zijn we inmiddels achter de hype van de social media beland. Zaken hebben zijn plek gekregen en de social media worden een volwassen marketing kanaal met een eigen dynamiek. Zoals zoveel kanalen zijn ook hiervoor specialisten ontstaan met een eigen filosofie en aanpak. Met believers en non-believers. Ik blijf de social media in ieder geval nog een jaar verkennen omdat ik er plezier en inspiratie aan ontleen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten